zondag 1 september 2013

KLEINE GEELPOOTRUITER op de fietslijst

Als vogelaar heb je eigenlijk geen moment rust, gistermiddag hadden we een feestje van vier tot acht en als ik even naar buiten loop zie ik dat ik een heel aantal WhatsApp berichten heb. Even later belt Wouter van der Ham of ik in de gelegenheid ben om naar de Starrevaart te komen omdat hij mogelijk een Kleine Geelpootruiter heeft gevonden maar hem niet "af kan maken". Hij kan verder niemand bereiken en helaas was ik dus ook niet in de gelegenheid om te gaan.

Maar eerst even leuk nieuws uit de polder Poelgeest. De Snor die ik daar op 27 juni vond heeft er succesvol gebroed, vanmorgen zijn er jonge vogels gezien, erg leuk!
http://keeponbirding.blogspot.nl/2013/06/een-snor.html

Vanmorgen loopt de wekker om vijf uur af want ik wil graag met het eerste licht bij de Starrevaart zijn. Even voor zes uur stap ik op de fiets en een kleine 40 minuten later stel ik mijn telescoop op bij de noordwest hoek van de plas. Het is dan nog schemer donker en zo goed en zo kwaad als het gaat begin ik met zoeken tussen de vele Wulpen en ganzen die er de nacht door hebben gebracht. Het duurt tot rond zeven uur eer het licht echt goed word. Ik heb inmiddels gezelschap gekregen van twee andere vogelaars en op de dijk aan de overkant staat ook nog iemand. We kijken tussen de Zwarte Ruiters en de Tureluurs maar de Kleine Geelpootruiter zit er niet tussen. Er komt een groepje Zwarte Ruiters aanvliegen en die vallen in bij de andere en wellicht zou die hiermee meegevlogen kunnen zijn. Maar dat lijkt niet het geval, als ik mijn scoop weer richting de rietkraag draai zie ik hem ineens in m'n beeld lopen, super hij zit er dus nog. Als er een grote groep Grauwe Ganzen met veel kabaal de plas verlaat vliegt de Kleine Geelpootruiter ook op maar gelukkig kunnen we hem met de kijker volgen en zien invallen bij het plasje aan de overkant van de Kniplaan. Hier kunnen we de vogel prachtig bekijken want hij loopt hier relatief dichtbij te foerageren op het slik. Door het hoge riet lukt het mij niet om een digiscoopplaatje te maken maar van Marijn Hoogteijling mag ik deze foto plaatsen, waarvoor dank!

Kleine Geelpootruiter | Lesser Yellowlegs (Tringa flavipes)
Foto Marijn Hoogteijling

Na een minuut of vijf vliegt hij weer terug naar de Starrevaart. De vogel heeft daar inmiddels gezelschap gekregen van een Krombekstrandloper wat net als de Kleine Geelpootruiter een goede soort is voor de fietslijst.

Op de onderste foto links de Krombekstandloper en rechts de Kleine Geelpootruiter.



Kleine Geelpootruiter | Lesser Yellowlegs (Tringa flavipes)

En ja de fietslijst, nou die staat met deze twee soorten erbij inmiddels op 193 de 200 komt dus in zicht.

Vanavond weer een leuk soortje bij kunnen schrijven op de fietslijst, in de Veerpolder in Poelgeest vind ik twee Kleine Strandlopers. Voor zover ik kan nagaan is dit de vierde of vijfde waarneming van deze soort in de Polders Poelgeest.  

Edit 21:30 uur helaas geen eigen vondst zie net op waarneming.nl dat ze om 16:40 uur al gezien zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten