zondag 12 maart 2017

Lammergier en Zeearend

Zoals vrijwel iedere zondagmiddag maak ik ook vandaag een fietsrondje door de omgeving. Gistermiddag zocht ik tevergeefs naar de Siberische Taling en daarom besluit ik vanmiddag maar eens de andere kant op te gaan en fiets ik eerst even langs Rijnfront in Oegstgeest om te kijken of daar wellicht al een vroege Kleine Plevier te vinden is. Veel meer dan een paar Kieviten en een Tureluur kan ik daar niet vinden en dus verder richting Valkenburg.
Bij de Broekweg meen ik een Gele Kwikstaart in het weiland te zien maar het blijft bij een glimp dus helaas... Langs de Kooltuinweg enige tientallen Witte Kwikstaarten en slechts één Rouwkwik.
Vanwege het mooie weer besluit ik om Lentevreugd links te laten liggen, want daar is het me dan veel te druk met wandelaars. De Dwerggorzen heb ik al een paar weken niet gezien en dus fiets ik richting de Achterweg in Noordwijk. Samen met een Franse vogelaar zoek ik een tijdje maar die laten zich niet vinden. Net als ik het terrein afloop komt Peter Spierenburg langsfietsen. Als ik hem wil begroeten zeg ik hé Peter, gaat daar niet een Zeearend! Ja zegt hij, maar wat vliegt er nou bij als ik mijn kijker weer naar de Zeearend richt krijg ik zowat een hartverzakking vliegt er daar nou gewoon een LAMMERGIER. We volgen de vogel en op het moment dat hij terug komt vliegen begin ik maar te klikken met de camera. En aan de hand van de foto's maken we de determinatie voor 100 % rond. We geven de vogel door aan de Katwijkse vogelaars en de Hagenezen maar tot mijn spijt zijn er maar een paar Katwijkers zo gelukkig om de vogel te zien en in Den Haag word de vogel helemaal niet gezien want kennelijk heeft hij al voor Den Haag koers gezet richting het binnenland. Later word de vogel weer opgepikt boven Rijswijk en Delft en rond de klok van half zes net ten zuiden van Rotterdam.

Deze Lammergier is met zekerheid dezelfde vogel die de afgelopen weken in Duitsland heeft gezeten. Het is een 2de kalenderjaar vogel die in het wild geboren is en geen kenmerken heeft van het herintroductie project. In de linkjes hieronder meer over de vogel.

www.4vultures.org/2017/03/10/young-wandering-bearded-vulture-still-in-germany/
www.4vultures.org/2017/02/24/bearded-vulture-in-western-germany

https://www.4vultures.org/2017/03/13/the-young-bearded-vulture-is-now-in-the-netherlands/

Lammergier | Bearded Vulture (Gypaetus barbatus)

Zeearend | White-tailed Eagle (Haliaeetus albicilla)

maandagmorgen vinden een aantal twitchers de vogel weer terug in de buurt van Barendrecht waar de vogel dus overnacht heeft. Vele vogelaars uit de Alblasserwaard e.o. hebben het geluk om de vogel te zien evenals zij die op goed geluk zijn gaan rijden om de vogel te twitchen.
Rond half twee word de vogel in de buurt van Uden voor het laatst gezien.
Het CDNA zal nu een oordeel moeten vellen over deze vogel en vier andere gevallen van in het wild geboren Lammergieren die in Nederland opgedoken zijn; in 2002 hadden we de vogel van Texel, in 2006 een eenmanswaarneming bij Appelscha, in 2011 een bij Den Helder, in 2015 de vogel van de Sallandse Heuvelrug en nu deze. Alle vijf wilde (in het wild geboren) vogels. Het is nu aan hun of zij deze gevallen toe willen voegen aan de Nederlandse lijst en dus hun wilde herkomst erkennen. We wachten het in spanning af 😀

2 opmerkingen:

  1. Heb de Lammergier wel boven Den Haag gezien en gefotografeerd, hij is over de natuurgebieden van Clingendael en het Haagse bos regelrecht richting Rijswijk gevlogen. Vrij hoog dus moeilijk te herkennen... en te fotograferen. Mooi gezicht!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Roelof, bedankt voor die info en leuk dat je hem ook nog gezien hebt!

    BeantwoordenVerwijderen