zaterdag 14 september 2013

Kleinste Jager

Na bijna de hele morgen en het begin van de middag regen, en een in de loop van de dag gedraaide wind naar nnw 5, begint het toch te kriebelen om even naar zee te fietsen. Even na drieën ben ik bij Savoy en daar tref ik Guus Peterse die vertelt dat er net mensen stonden die zeiden dat er niets vloog maar dat hij al tevreden zou zijn met een Kleine Jager. Nou die wens was gauw verhoord want als ik in mijn scoop kijk zie ik er een vliegen, altijd leuk. Het eerste uur zien we eigenlijk niet zoveel maar o.a. een paar Rosse Grutto's, 2 Bontjes, wat Zwarte Zeeeenden en een Noordse Stern voorkomen net dat het saai is.
Even voor half vijf word ik gebeld door Joost van der Sluis dat er een Kleine Jager ter plaatse is voor de uitwatering. Nadat we vanaf de telpost de vogel gelokaliseerd hebben valt direct het wat lichte koppie op, het zou toch niet een kleinste zijn? Nadat de vogel even een stukje gevlogen heeft is het duidelijk dat het geen Kleine maar toch inderdaad een KLEINSTE Jager is! De vogel laat zich erg mooi bekijken en blijft ongeveer een uur rondhangen voor de telpost en zit soms geruime tijd erg dichtbij op het water. Van tellen komt niet veel meer want zo vaak zie je geen Kleinste Jager zo mooi dichtbij. Een heel aantal vogelaars komen de vogel twitchen en ik ben benieuwd naar de foto's want die heb ik nog niet gezien maar die komen hier ongetwijfeld nog bij te staan.

Foto's gemaakt door Johnny van der Zwaag, waarvoor dank!!




Kleinste Jager | Long-tailed Skua (Stercoarius longicaudus)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten