zaterdag 21 september 2013

Leuke bonussoort op de fietslijst

Veel activiteit is er niet in de lucht als ik vanmorgen naar Katwijk fiets, in de bosjes wel wat Tjiffen, maar verder is het vrij stil. Op de Puinhoop aangekomen blijkt er toch wel het een en ander te vliegen. Vooral de Graspiepers vliegen aardig door. Erg leuk zijn een viertal IJsgorzen die met de Graspiepers meevliegen. Drie Smellekens zijn toch ook zeker het vermelden waard, het najaar is nu echt begonnen. De eerste Kepen en Vinken vliegen ook al weer over de telpost. Tegen elfen is de grootste activiteit wat trek wel achter de rug en samen met Menno loop ik nog even de Coepelduynen in. In het kruidenveld vinden we nog een late Braamsluiper en verder nog een Paapje en een Roodborsttapuit. Maar verder is het hier in de bosjes ook erg stil, met geduld halen we er nog een Zwartkop uit, leuk maar je hoopt op iets beters -:). We nemen afscheid van elkaar en ik loop terug naar m'n fiets. Bij het Koeienveld naast de Puinhoop zit een grote groep vogels in het gras en als ik mijn kijker over het veld laat gaan heb ik opeens een wel erg lichte Spreeuw in beeld. Hij loopt met zijn rug naar mij toe en zodoende kan ik de snavel niet zien. Maar als de vogel even bijdraait zie ik de gele snavelbassis, GAAF, een juveniele Roze Spreeuw! Jaren groepen Spreeuwen afzoeken in het najaar heeft nu eindelijk een vrucht afgeworpen. Als ik met mijn telefoon bezig ben om de vogel door te geven loopt hij uit beeld en kan ik hem niet zo gauw meer terugvinden maar even later zie ik hem vliegen in de groep en gaat hij vrij vooraan op het weiland zitten. Gelukkig kan de vogel door een aantal vogelaars getwitcht worden en worden er enkele mooie foto's gemaakt. Na een halfuurtje vliegt het hele zooitje ineens op en verdwijnt richting de camping en kunnen we hem niet meer terugvinden. Tegen twee uur hoor ik dat hij weer gezien is op de plek van de vondst. Voor de fietslijst, die hiermee op 204 soorten komt is dit een hele mooie bonussoort. Maar de 220 is nog lang niet in beeld en ik betwijfel of ik dat ga halen dit jaar, we gaan het zien. Voor zover ik kan terugvinden, en van wat ik hoor, is dit de eerst twitchbare juveniele Roze Spreeuw in Katwijk de andere waren allemaal adulten en dat was in 2002 en 2004, een mooi poosje terug dus, het werd weer eens tijd. Andere juveniele vogels werden alleen overvliegend gezien.

Onderstaande foto is van Piet Schaap, die net na de vondst aan kwam lopen

Roze Spreeuw | Rosy Starling (Pastor roseus)

De foto's hieronder zijn van Menno van Duijn, waarvoor dank!




Roze Spreeuw | Rosy Starling (Pastor roseus)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten