zaterdag 29 november 2014

Saharagrasmus en Witkruintapuit

Afgelopen woensdagmiddag was ik hals over kop van mijn werk naar de Afrikaanse Woestijngrasmus (al vind ik de naam Saharagrasmus veel beter en mooier) "gevlogen", zonder kijker of camera. Vanmorgen ben ik dus maar weer die richting opgegaan. Tegen half tien stap ik op de fiets en na een uurtje stevig tegen de oostenwind in gefietst te hebben arriveer ik op Lagewaard. Vandaar zie ik de mensen al in het land lopen en dus parkeer ik de fiets ergens tegen een boom, hang kijker en camera om de nek en loop een leeg mais perceel op. Na een honderd meter spring ik even over de sloot naar het naast gelegen weiland want vandaar uit lijkt de vogel beter bereikbaar. Net als ik aankom bij een grote groep vogelaars/fotografen vliegt de vogel een tweetal bruggetjes verder. Het tweede slootje word net zo makkelijk genomen als de eerste, maar dat geld niet voor iedereen. Om me heen zie ik verschillende mensen lopen met natte broekspijpen en dat zal met een gevoelstemperatuur van rond de nul graden niet echt lekker geweest zijn. Al vrij snel hebben we de vogel weer in beeld en kan ik de eerste plaatjes maken.


Als de vogel aan de andere kant van dit bruggetje gaat zitten duurt het even voordat hij helemaal vrij gaat zitten 
maar als tie het dan doet dan heb je ook wat.


Afrikaanse Woestijngras | African Desert Warbler (Sylvia deserti)
Op de weg terug naar Oegstgeest zie ik de polders nog een leucistische Smient, ik vraag me af of dit niet dezelfde vogel is als die vrijwel ieder jaar in de Fagelsloot bij Voorhout word gezien.
Smient
En ach als ik er dan toch langs kom dan kan ik net zo goed even stoppen bij "onze" Witkruintapuit



Witkruintapuit | White-crowned Wheatear (Oenanthe leucopyga)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten