dinsdag 28 mei 2013

En weer een Klauwier

Vanmiddag krijg ik een belletje van Willem-Jan Hooymans, hij heeft een adult mannetje Grauwe Klauwier gevonden in het gebied De Strengen. Dit is een eiland dat ligt in de Kagerplassen tegen de Leidse Merenwijk. Na het eten fiets ik er samen met Fred Klootwijk naar toe. De vogel laat zich prachtig bekijken boven in een Meidoorn. Hij is erg actief met het vangen van Hommels en andere insecten. Zo nu en dan zit hij zachtjes te zingen, de laatste keer dat ik dat hoorde was een paar jaar geleden op Lentevreugd.


Grauwe Klauwier | Red-backed Shrike (Lanius collurio)

Het is toch best bijzonder om in twee dagen tijd drie Klauwieren te zien op nog geen drie km bij elkaar vandaan, na gisteren de Roodkopklauwier en een adult vrouwtje Grauwe Klauwier nu een adult man, helemaal gaaf! Ik dacht eerst dat het gisteren een tweede kalenderjaar mannetje was in de Klaas Hennepoelpolder maar vanavond kreeg ik een berichtje van Robert van der Meer dat het toch een adult vrouwtje was. Klauwieren ruien in hun overwinteringsgebied en hebben dus in hun tweede kalenderjaar al een adult kleed. Weer wat geleerd.
Er lijkt toch wel een influxje te zijn geweest want gisteravond werd er ook een Grauwe Klauwier gevonden in Katwijk in de Coepelduinen.

Fred Klootwijk zoekt het hogerop, de ontdekker Willem-Jan Hooymans kan er om lachen.

Leuk voor mij is ook de waarneming van een Grauwe Vliegenvanger, een soort die ik nog niet op mijn fiets/wandellijstje had. De stand van dit lijstje is nu 181 soorten, allemaal gezien zonder gebruik te maken van de auto. De 200 komt in zicht. De beide Klauwieren waren "bonussoorten" waar ik niet direct op had gerekend toen ik begin dit jaar het lijstje maakte van soorten die mogelijk waren.
Vanmorgen vroeg tijdens een telling voor het Bollenvogelsproject in het Langeveld, een Rosse Grutto die even ter plaatse is op het enige weiland in de polder. Verder o.a. twee paartjes Engelse Kwikstaart, een paartje Patrijzen en een vrouwtje Tapuit (late door trekker). 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten