woensdag 15 augustus 2012

Uit de regio

Gistermorgen maar weer eens even de Elsgeesterpolder in gefietst, het is een mooie ochtend met weinig wind en een flauw zonnetje. De ochtendnevel is nog aan het optrekken als ik de Elsgeesterweg op fiets.
Een koppel van zes Patrijzen loopt te scharrelen op een kopakker, als ze me in de gaten krijgen verdwijnen ze snel tussen het hoge gewas. Tevergeefs zoek ik naar Paapjes en ook de grote aantallen meeuwen die er vorige nog zaten zijn er niet. In een veld uitgebloeide Zonnebloemen doet een grote groep Groenlingen zich te goed aan de volop aanwezige zaden.
Op het geïnundeerde perceel aan de Bronsgeesterweg is het gelukkig een stuk beter met vogels. Ik tel o.a. 14 Witgatjes, een stuk of zeven Oeverlopers, 4 Groenpootruiters, een Bonte Strandloper en twee Bosruiters. De laatste had ik nog niet eerder gezien hier. Het perceel is erg productief er zijn de afgelopen weken toch heel wat leuke soorten gezien. Gedurende de tijd dat ik er ben valt er nog het een en ander in, een paar honderd Kieviten, nog twee Bosruiters en veel meeuwen en wat Visdieven. Op een perceel even verderop loopt een koppel van 5 Patrijzen, een paartje met drie jongen.

Patrijs | Grey Partridge (Perdix perdix)

Op de terugweg rij ik nog even langs de Achterweg in Noordwijk waar ook een perceel onder water staat. René van Rossum had daar een juveniele Zwartkopmeeuw maar die kan ik niet meer terugvinden. 
Via de Elsgeesterpolder fiets ik weer richting huis, op een weiland in de zuidoosthoek van de polder zit wel een grote groep meeuwen dus maar even kijken of daar nog wat tussen zit. Als ik met de kijker      eerst even de groep bekijk vliegt het hele zooitje ineens op. Een blik omhoog leert waarom. Er zeilt een Zwarte Wouw over! De wouw schroeft langzaam op en tijdens het volgen van de vogel zie ik dat er een bel met een stuk of zeven rovers boven me hangt. De eerste die ik in de scoop krijg is een man Bruine Kiekendief en bij de tweede moet ik eerst even in m'n armen knijpen. Het is toch echt een Visarend die in het beeld vliegt. Maar de krenten zijn nog niet uit de pap, ook zweven er nog twee Wespendieven en drie Buizerds bij. Dit is toch wel erg bijzonder een bel met maar liefst vijf soorten roofvogels!
's Middags krijg ik een berichtje dat er een juveniele Purperreiger aanwezig is in de polder langs de Kooltuinweg in Valkenburg. Een soort die hier bij ons in de buurt gerust zeldzaam genoemd mag worden, zeker aan de grond. De vogel is vanmiddag gevonden door Gijsbert Twigt en zijn broertje Arie. Hij blijkt er al een dag of twee rond te lopen volgens een bewoner, maar dat mag de pret van zo'n vondst natuurlijk niet drukken.


Purperreiger | Purple Heron (Ardea purpurea)

Na deze "regio twitch" toch nog maar weer even naar de Bronsgeesterweg gereden om te kijken of er misschien nog wat leuks is binnen gevallen op het geinundeerde perceel. En idd loopt er nu een Bontbekplevier rond die er vanochtend nog niet zat. Bas van der Burg haalt er nog twee juveniele Zwartkopmeeuwen uit en voor de rest was het een beetje hetzelfde als eerder die morgen.
In de polders Poelgeest is het gisteravond eigenlijk maar een saaie boel, een Zwarte Ruiter, 19 Lepelaars en een Tapuit is het enige noemenswaardige wat er zit.

Tapuit | Northern Wheatear (Oenanthe oenanthe)

De gekleurringde Lepelaar die ik hier vorige week zag is als nestjong geringd in Onderdijk Noord Holland op 25 mei j.l. Otto bedankt voor het mogen publiceren van de gegevens.

Lepelaar | Spoonbill (Platalea leucorodia)

                                print date :12-08-2012
--------------------------------------------------------------------------------------------
                         Working group Spoonbills International
--------------------------------------------------------------------------------------------
 species     :Eurasian Spoonbill (Platalea leucorodia leucorodia)      ref: 8778/132646
 colourrings :BaR/YfGY         ringing place:NL  Onderdijk, vooroever 5246N-0507E
 metalringnr :NLA .8056321      ringing age :nestling
 ringing date:25-05-2012               sexe :unknown             ringer:Leon Kelder        
--------------------------------------------------------------------------------------------
 date    country and site or reserve                 observer            days   dist sexe
--------------------------------------------------------------------------------------------
29-07-12 NL  Amstelmeer          de Verzakking       Bob Woets              65   23 km. 
07-08-12 NL  Oegstgeest          Poelgeestpolder     Rein Genuit            74   78 km. 


©copyrights
This list is for personal use only. When you want to publish data from this list, contact before
publishing the Working group Spoonbills; mailto o.overdijk@natuurmonumenten.nl



Otto Overdijk, Knuppeldam 4, 9166 NZ Schiermonnikoog, The Netherlands


Geen opmerkingen:

Een reactie posten