zondag 29 januari 2017

Futen twist

Het weer is nu echt omgeslagen, de vorst is weg en het neigt vanmiddag naar regen als ik op de fiets stap. Als ik bij het Valkenburgse Meer aankom ga ik maar eens kijken of ik de daar al enkele weken aanwezige Roodhalsfuut kan vinden, maar de eerste Futen soort die ik zie is een aantal Dodaars.

Dodaars 

Na een stukje verder langs de oever gefietst te zijn vind ik de Roodhalsfuut die midden op het meer zwemt, buiten het bereik van de camera. Als ik naar het doodlopende stukje fiets/wandelpad ga heb ik de vogel iets dichterbij maar net op het moment dat ik afdruk vind een Fuut dat hij helemaal niet geïnteresseerd is in zo'n kleiner familie lid en zet de aanval in. Het levert in ieder geval nog twee plaatjes op waar hij herkenbaar genoeg op staat, hoewel de tweede foto een aardige zou zijn voor een mystery bird competitie.


 Roodhalsfuut 

Op Lentevreugd, is het anders dan de naam doet vermoeden grauw en stil en van vreugde en lente is vanmiddag nog geen sprake, zelfs de Grote Zilverreiger kan geen licht brengen tegen de grauwe lucht.

 Grote Zilverreiger 

In het zuidelijk deel van de Zwetterpolder kom ik een drietal Patrijzen tegen, altijd leuk! Gelukkig zijn ze er nog en lijkt de populatie in de Bollenstreek redelijk stabiel te blijven met 2 territoria per 100 ha. Maar in vergelijk met 2006 is er toch sprake van een aardige terugval toen waren het er nog 8! Later in een volgend blog meer over bollenvogels, want het gaat best goed met de Veldleeuwerik en de Gele Kwikstaart in de Bollenstreek.

Patrijs 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten