zaterdag 21 januari 2017

DRIE! Dwerggorzen

Het is een prachtige wintermorgen, niet zo mooi als de dagen de afgelopen week met de aan vriezende mist, maar ach er nog steeds vrijwel geen wind en voelt het heerlijk aan.
Ik fiets door de Elsgeesterpolder waar er behalve het bekende vrouwtje Roodborsttapuit weinig tot eigenlijk niets te beleven valt. Het licht is echter prachtig voor foto's en daarom fiets ik even door naar de Achterweg in Noordwijk waar de twee Dwerggorzen overwinteren.
Als ik aankom staan er wat fotografen die het helaas weer nodig vinden om op de verkeerde manier dichterbij de vogels te komen, met als gevolg dat ze allebei hoog wegvliegen richting het westen.
Na wat zoeken vind ik samen met een paar andere vogelaars de vogels een paar honderd meter verder weer terug en kunnen we ze prachtig foeragerend op de grond waarnemen.





Dwerggors | Little Bunting (Emberiza pusilla)

Als ik op mijn telefoon kijk zie ik dat ik een berichtje heb van een lokale What's app groep, Casper Zuyderduyn meld dat hij wederom een Dwerggors gevonden heeft op een verruigd stuk bollenland.
Dit is mogelijk het vierde exemplaar dat hij vindt deze winter in Noordwijk. Maar misschien is het toch nog de vogel die hij bij het Bollenbad had gevonden omdat deze vogel vanmorgen niet te vinden was. 
Als ik naar de plek gefietst ben bel ik Casper even voor wat betere plek info en nog geen vijf minuten later sta ik naar een DERDE Dwerggors te kijken vandaag, hoe gaaf kan het zijn!
Ik vind de vogel terug in de hoge Populieren die aan de rand van het perceel staan, slechts eenmaal gaat de vogel even naar de grond maar hij vliegt direct weer een van de bomen in.


Dwerggors | Little Bunting (Emberiza pusilla)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten