zondag 15 januari 2017

mongolenwaaier en ramptoerisme

Vanmorgen stonden we, Fred Klootwijk, Sam Gobin en ik, letterlijk en figuurlijk in de Mongolenwaaier. We stonden namelijk, met vele anderen, te kijken naar de Mongoolse Pieper die ruim een week geleden werd gevonden in de Brabantse Biesbosch. Nu loop ik niet meer zo hard als sommige voor een soort die ik al heb, maar als ik gisteren een appje krijg van Sam denk ik ach waarom niet. Het is tenslotte ook bijna tien jaar geleden dat ik er een zag in Woerden en dus is een verversing voor het geheugen wel op z'n plaats.
De vogel is erg ril en laat zich niet benaderen, maar laat zich wel mooi zien al foeragerend in het gras langs de weg, zo nu en dan als er een auto voorbij komt of als men te dichtbij komt vliegt de vogel de bomen in maar komt wel telkens weer terug in de berm.



Mongoolse Pieper | Blyth's Pipit (Anthus godlewskii)

Na een uurtje houden we het daar voor gezien en rijden we richting Barendrecht waar een Oosterse Zwarte Roodstaart in een woonwijk zit. Deze vogel is een ondersoort van de Zwarte Roodstaart die bij ons voorkomt.
Als we de straat in rijden is het niet te missen waar het beestje zit, het voortuintje is omsingeld door fotografen en vogelaars, je zal er maar wonen denk ik dan....
Als ik de vogel zie, zie je gelijk dat hij niet erg fit is, de veren zijn nat en wat droog is is bol opgezet en het beest kijkt maar wat versuft om zich heen. Ik maak een plaatje en geneer me eigenlijk dat ik er ben, wat een theater word er door sommigen van gemaakt! Dit heeft geloof ik weinig met vogelen meer te maken, dit lijkt, niet meer en niet minder, een soort van ramptoerisme geworden te zijn voor sommigen. En ja ik hoor U al denken, je bent er zelf ook geweest, ja dat klopt maar ik kan U verzekeren dat ik er zelf niet heen gereden zou zijn en nu bezweken ben aan de groepsdruk 😜.
Het gedrag en het uiterlijk van de vogel doet me sterk denken aan de laatste dagen van de Oegstgeester Witkruintapuit, die uiteindelijk ook het leven heeft gelaten.


Oosterse Zwarte Roodstaart | Eastern Black Redstart (Phoenicurus ochruros phoenicuroides)

Tenslotte kijken we voor Fred, voor wie het nog een "lifer" is, nog even op de Gaatkensplas waar voor het dertiende jaar opeenvolgend het mannetje Buffelkopeend overwinterd. 
Nu de discussie loopt over de status van Grote Canadese Gans in Nederland, zal het me niet verbazen  dat de  Buffelkop ook weer eens van de Nederlandse lijst zal worden word afgevoerd omdat de wilde herkomst van deze vogels meer dan sterk in twijfel word getrokken en net als de Grote Canadeze Ganzen gewoon "ordinaire" ingeburgerde exoten zijn. Maar in de toekomst kijken is, gelukkig, voor niemand weggelegd dus we zullen het wel zien.

Buffelkopeend | Bufflehead (Bucephala albeola)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten