zaterdag 12 september 2015

Morinelplevier in Elsgeesterpolder

Mijn verbazing is groot als ik vanmorgen het geïnundeerde perceel in Voorhout helemaal leeg aantref, nou ja op een Bonte Strandloper en een Kemphaan uitgezonderd dan. Er vliegt een klein groepje Goudplevieren langs en daar vliegt een Kleine Strandloper mee mee en die verdwijnen richting de Elsgeesterpolder. En zo is het een beetje een komen en gaan van vogels daar want niet veel later valt er een groepje Kemphanen in maar die vertrekken ook weer snel naar de Elsgeeesterpolder. Als ik de Morinelplevier vandaag nog wil zien zit er dus niets anders op om de polder af te gaan zoeken naar de groep Goudplevieren. Al gauw vind ik die maar na een paar keer scannen kan ik er nog geen Morinel uithalen. Dat lukt pas als de groep gealarmeerd word door het een of ander en ze allemaal rechtop gaan staan, ik vind niet alleen de Morinel maar zie ook twee zoveel Goudplevieren als in eerste instantie. De groep vliegt tegen elf uur ineens op en als het grootste gedeelte weer geland is kan het zoeken opnieuw beginnen maar de vogel lijkt verdwenen. Een kleine 20 minuten later vind ik de vogel een kilometer verder weer terug op een pas gemaaid perceel en ook daar laat hij zich mooi bekijken, wel wat verder weg maar dat mag de pret niet drukken. Het is overigens een adulte vogel die aan het ruien is naar winterkleed, op z'n buik zijn nog sporen van zwart te zien wat erop zou duiden dat het een vrouwtje is, want mannetjes hebben niet zoveel zwart.

Morinelplevier

Patrijs

Geen opmerkingen:

Een reactie posten