maandag 10 augustus 2015

Rallen op Poelgeest

Vanmorgen krijg ik rond de klok van elf uur een appje van Sam Gobin dat hij een spannende Ral heeft gezien in de Klaas Hennepoelpolder, waarschijnlijk een Klein of Kleinst Waterhoen. Hij ziet de vogel echter slechts kort en durft de determinatie niet af te maken. Maar helaas ben ik wel thuis maar niet in de gelegenheid om naar de polder te gaan want de Villa moet nodig in de lak gezet worden. Vanavond krijg een appje van Fred dat hij een groen snaveltje gezien heeft. Snel spring ik op de fiets en niet veel later sta ik in de polder waar ik vrijwel direct een jonge Waterral in beeld krijg op aanwijzen van Fred. Al gauw komt  ook Marco Witte aanfietsen en samen kijken we de rietrand af op zoek naar een /het Waterhoentje. Marco ziet op een goed moment iets door het riet scharrelen en maakt er eerst een Waterral van maar als ik de vogel ook in beeld krijg roepen we gelijktijdig dat is hem!! Nu moeten we alleen nog de id rondmaken voor wat betreft Klein of Kleinst. We zie de vogel eerst maar kort maar Marco heeft wat "plaatjes" waar in ieder geval wel wat op te zien is en dat lijkt het meest op Kleinst. Niet veel later laat de vogel zich wat langer zien en dan is de determinatie rond, het is inderdaad een Kleinst Waterhoen. Wat een gave vondst van Sam weer in de polder, het is na het broedgeval in 2009 en een roepende vogel in 2008 de derde waarneming van deze soort in de polders Poelgeest.

Kleinst Waterhoen | Baillon's Crake (Porzana pusilla)
Waterral | Water Rail (Rallus aquaticus)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten