zondag 3 november 2013

Kleinste Jager en Vorkstaartmeeuw langs Savoy

Bij harde wind zoals vandaag begint het altijd te kriebelen om naar zee te gaan, zeker als die west of noordwest is. Vandaag is het westzuidwest, niet echt optimaal maar ook dan kan het wel eens leuk zijn aan de Katwijkse boulevard. Op Trektellen zie ik dat het vanmorgen niet echt spannend was maar onder deze omstandigheden is het al vaker gebeurd dat het 's middags wel leuk kan zijn. Als ik bij Savoy aankom tref ik daar Johnny van der Zwaag en Jaap Engberts. Het duurt niet lang eer de eerste Jager voorbij komt, net achter de eerste branding vliegt een mooie juveniele Kleine Jager altijd leuk.
een Zeekoet snort over de rollers van de branding en zo nu en dan komen er Drieteenmeeuwen en Dwergmeeuwen voorbij. Boven de uitwatering zie ik een Jager omhoog komen van zee, mijn eerste gedachte is als ik de vogel een moment zie, Middelste maar ergens klopt daar iets niet voor. De vogel is klein, heeft een nogal lichte kop maar wel weer een "bulky" buik. Als de vogel echter beter te zien is zie ik gestreepte onderstaartdekveren, een puntig staartje en zebrapadje op de bovenstaartdekveren.  Zitten we hier niet gewoon naar een KLEINSTE!! Jager te kijken jongens vraag ik me hardop af!

Kleinste Jager | Long Tailed Skua (Stercorarius longcaudus) Foto Joost v/d Sluijs

Het duurt even voordat ik besef hoe bijzonder dit is in november snel geef ik de vogel door via de what's app en via Dutch Bird Alerts. Niet veel later komen Wim en Maarten Langbroek aansnellen en die kunnen de vogel nog even bekijken voor dat deze, na bijna een kwartier ter plaatse te zijn geweest, langzaam naar zuid doorvliegt. Voor beiden nog een nieuwe soort, helemaal top dus! De mensen die iets later zijn lijken pech te hebben maar Joost van der Sluijs meld de vogel iets verderop langs het strand. Ondertussen zien wij op de telpost een juveniele Vorkstaartmeeuw, die op ongeveer een kwart voor de horizon vliegt. Gaaf mijn eerste Vorkstaartmeeuw in Katwijk en ook nog eens zelf gevonden, mijn middag kan niet meer stuk, die ban is eindelijk gebroken want tot vanmiddag wist ik altijd vakkundig om Vorkstaartmeeuwen bij Katwijk heen te vogelen. Als Joost en Luuk zich weer bij ons gevoegd hebben, na onverricht te hebben gezocht, ziet Joost de Kleinste Jager weer voor de uitwatering vliegen en hij kan dan een aantal goede foto's maken die de determinatie alleen maar ondersteunen. De vogel is kennelijk weer teruggevlogen en blijft ook nu weer enige tijd ter plaatse en jaagt zo nu en dan op een meeuw. Na enige tijd verdwijnt de Kleinste weer naar zuid, verder zien we eigenlijk niets meer vliegen en om kwart voor vijf geef ik er de brui aan.
Ik zou bijna vergeten om nog de Noordse Pijlstormvogel te vermelden die werkelijk keihard voor de wind naar noord voorbij kwam keilen, mijn eerste pas dit najaar want deze zijn dun gezaaid deze herfst.

Hoe bijzonder de waarneming van de Kleinste Jager is blijkt wel uit het feit dat er op Trektellen maar een stuk of acht records zijn en en op Waarneming.nl elf (vrij) zekere waarnemingen. Voor Katwijk is dit al de vierde! november waarneming. Het is in ieder geval de eerste waarneming die met foto's gedocumenteerd is.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten