vrijdag 14 juni 2013

Zomeravond twitch

Een vrouwtje Grauwe Franjepoot in zomerkleed is een soort die me op een vrijdagavond nog wel van de bank kan krijgen. Vanmorgen werd er een gevonden bij Delft en dus rij ik op m'n gemak na het eten die kant op. Na een korte wandeling, waaronder ik even geniet van jonge Tureluurs, kom ik bij het plasje waar de Frapo zit. Het beestje laat zich bijzonder mooi bekijken en komt soms verrassend dichtbij de kant. Als zij word dwarsgezeten door een Meerkoet vliegt ze een stukje wat me de gelegenheid geeft om het vliegbeeld te bekijken. Opvallend is dat ze volgens een min of meer vast patroon aan het foerageren is langs de riet/lisdodde rand.



Grauwe Franjepoot | Red-necked Phalarope (Phalaropus lobatus)

Op de terugweg laat ik de Witvleugelstern die neergestreken is bij de Starrevaart natuurlijk niet links liggen. De vogel zit bij aankomst op een tak in het water achter de slikplaat. Mooi te zien maar vliegend zijn ze mooier. Dat vliegen duurt even maar ondertussen is er genoeg te beleven. Zo is daar een Dwergstern die heen en weer vliegt tussen de vogelplas en de daarnaast liggende polder en daar met een visje voor zijn partner vandaan komt. Zou het een broedgeval worden? Verder op de slikplaat vele Visdiefjes, Kluten en Kokmeeuwen, maar er zwerft ook een Dwergmeeuw rond.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten