zaterdag 9 maart 2013

leuke trek

Als ik vrijdagmorgen richting Noordwijk fiets heb ik al gauw in de gaten dat er ondanks het wat mistige weer toch wel sprake is van enige vogeltrek. Groepjes Kieviten vliegen naar het noorden. In de duinen aangekomen hoor ik bij de Duindamse Slag de eerste Boomleeuweriken zingen. Twee Grote Lijsters zijn ter plaatse en als ik ze sta te bekijken vliegt er een mooie groep over me heen. Wat verder op weer twee baltsende Boomleeuweriken en weer een groepje Grote Lijsters en wat Kramsvogels.
Tijdens het werk vliegen er geregeld groepjes Witte Kwikstaarten langs en ook de Kieviten blijven aardig doorvliegen. Rond elf uur komt er een roepende IJsgors over, gaaf! Vanuit het bos klinkt af en toe de roep van een Groene Specht. Wat is het toch heerlijk om aan het werk te zijn en om je heen zingende/baltsende Veldleeuweriken en Kieviten te horen en omringt te worden door een groepje van 6 foeragerende Witte Kwikstaarten. Het blijft tot een uur of een aardig vliegen, Goudplevier, 3 Lepelaars en een Wulp hoor en zie ik o.a. nog overkomen. Op het weiland zie ik een groep van zo'n 25 Veldleeuweriken landen die kennelijk even willen foerageren tijdens hun reis naar het noorden.
Op de terugweg 's middags langs de Langevelderweg nog een paartje Patrijzen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten