zondag 9 december 2012

Even er op uit

Al twee dagen krijg ik iedere morgen een Whats App van de buurman dat er een Keep bij ons in de tuin zit. En alle twee de keren was ik niet thuis maar vanmorgen kon ik hem, want het is een prachtige mannetje, zelf bekijken. Het is de eerste keer dat ik deze soort in de tuin heb en hopelijk blijft hij deze winter net als de Grote Bonte Specht die nu dagelijks even van de pinda's komt snoepen een vaste gast.

Toen vanmiddag het weer enigszins opknapte heb ik maar even een rondje om de Klinkenbergerplas gefietst. Gisteren, toen er nog sneeuw lag en de meeste sloten bevroren waren, lagen er nog zo'n 6000 Smienten op de plas. Vandaag schatte ik het op 1500 exemplaren. De populatie Dodaarzen is de klap die ze kregen van de strenge vorst in februari duidelijk nog niet te boven, slechts drie van deze kleine Futen kom ik tegen. Verder een achttal Tafeleenden, 20 Kuifeenden en een exoot namelijk een mannetje Rosse Stekelstaart, een uit Amerika ingevoerde soort.
In de Polders Poelgeest is niet zo gek veel te beleven, een groot aantal Wintertalingen en Slobeenden en een paar Watersnippen. In de Veerpolder trekt een Koperwiek op met een groepje Vinken. Verder veel wind en zoveel modder op de paden dat m'n fiets eigenlijk door de wasstraat moet. Een rondje door de wijk levert de 10 Pestvogels op die over mijn hoofd vliegen als ik langs het spoor fiets.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten