zondag 22 november 2020

Een uitslapende Bruine Boszanger

 Vanmorgen ben ik rond half tien bij de plek van de Bruine Boszanger in Oegstgeest, nou zit hij niet echt in het dorp want eigenlijk zit het beestje in de gemeente Leiden maar de de vogel is eigenlijk alleen te zien vanuit Oegstgeest.

Er lopen al een viertal vogelaars en van hen hoor ik dat de vogel nog niet gehoord is of gezien. Dat kan twee dingen betekenen, of de vogel is nu eindelijk na veertien dagen vertrokken of hij is aan het uitslapen. Na daar ongeveer een half uurtje gepost te hebben geloof ik het wel en fiets ik richting Warmond om daar te proberen om een Cetti's Zanger te horen en/of te zien, deze ontbreekt nog in mijn Eeuwige Maandlijst,

Eeuwige Maandlijst? Ja een vrij duf spelletje om te proberen om een soort in zoveel mogelijk maanden van het jaar te zien. Maar het geeft je wel een doel om scherp te zijn op bepaalde soorten die eigenlijk al lang weggetrokken hadden moeten zijn, erg vroeg arriveren of die in een vreemd jaargetijde opduiken. waarbij het natuurlijk het leukste is om zelf dit soort waarnemingen te doen in plaats van achter waarnemingen van een ander aan te lopen. Maar dit keer maak ik me zelf daar wel "schuldig" aan.

De Cetti's Zanger op het eiland Koudenhoorn werkt gelukkig goed mee, hij laat flink van zich horen en na nog een klein rondje over het eiland gefietst te hebben ga ik toch maar weer mijn geluk beproeven bij de Bruine Boszanger want je weet maar nooit.

Als ik daar aankom is er helemaal niemand, vreemd want de afgelopen twee weken was het daar een komen en gaan van vogelaars. Zou de vogel dan toch gevlogen zijn?

Maar al na een paar minuten hoor ik hem en zo te horen zit hij niet eens zover, ik loop in de richting van het geluid en inderdaad niet eens zover. Een meter uit de slootkant zie ik het riet bewegen en niet veel later heb ik de vogel ook in beeld. Het beestje is druk bezig insecten onder de bladeren van het riet weg te snaaien. Hij heeft dus gewoon uitgeslapen, of zou hij inmiddels nog een ander favoriete plek hebben?




Bruine Boszanger | Dusky Warbler (Phylloscopus fuscatus) 

De Bruine Boszanger staat nog steeds als zeer zeldzaam te boek maar die status is hij na dit jaar, waarin in er in Nederland rond de 80 verschillende vogels zijn waargenomen, wel verloren en is hij gedegradeerd tot een schaarse soort. 
Normaal gesproken overwintert hij in z.o. Azie maar het lijkt er steeds meer op dat zij net als Bladkoninkjes hun trekroute aan het verleggen zijn en het dus een schaarse najaar gast gaat worden in ons land.
Dit beest zit er nu al veertien dagen en het zou zomaar eens zo kunnen zijn dat hij hier blijft hangen en gaat overwinteren want naar mate de tijd verstrijkt zal ook de drang om verder te trekken wegebben, we wachten het af....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten