zaterdag 26 januari 2013

Laatste winterdag voorlopig??

Vanmorgen twee rondjes rond de Klinkenbergerplas gelopen. De eerste vogel die ik zie is een Waterral, van afstand zie ik hem nog net wegschieten tussen het riet. Erg blij ben ik met een succesvol vissende IJsvogel, hij schiet vanuit een struik de plas in en komt eruit met een driedoornige stekelbaars. Helaas is men rond de plas riet aan het maaien geweest en dat geeft de Roerdomp(en) heel wat minder ruimte om zich te verstoppen. Misschien toch maar eens een briefje schrijven naar de gemeente of ze dit soort werkzaamheden pas eind februari/begin maart willen plannen en uitvoeren. Het is inmiddels aardig aan het sneeuwen en door het riet kijkend vind ik er toch nog een, roerloos staat hij daar op de beschoeiing. Op de plas is het gezien de omstandigheden, nu ligt er vrijwel geen open water meer in de buurt, eigenlijk erg leeg. Tijdens mijn rondje kom ik aan een zevental Dodaars, ruim 20 Futen, 300 Smienten en wat Tafel- en Kuifeenden. Langs de plas nog een Waterral en 2 Watersnippen.

Thuis gekomen na deze wandeling van 2 uur eerst maar eens even eten en een paar koppen koffie. In de tuin is het een drukte van belang, Groenlingen, Mezen, Vinken, een Zanglijster, Huismussen e.d. allemaal komen ze even eten van al het lekkers dat we hebben opgehangen en neergezet. Verrast ben ik met een mannetje Zwartkop die even in de Perenboom komt zitten, leuk, een nieuwe wintertuinsoort. De Kramsvogel die zich aan de overkant van de straat tegoed doet aan de sierappeltjes kan ik helaas niet verleiden om bij ons in de tuin te komen vandaag, ondanks de verse appel.

's Middags nog even op de fiets gestapt naar een van de buitenplaatsen in het dorp. Op het terrein van de psychiatrische kliniek Endegeest laten drie Appelvinken zich leuk zien. Ze zitten wel hoog in de bomen maar dat mag de pret niet drukken. Het is geloof ik voor mij zelfs nog een nieuwe soort voor Oegstgeest.


Appelvink | Hawfinch (Coccothraustes coccothraustus)

De Boomklevers en Grote Bonte Spechten vertonen al volop baltsgedrag. Al roepend vliegen ze achter elkaar aan. Op de besneeuwde ondergrond foerageren enkele tientallen Merels en Koperwieken, In de besneeuwde takken hangen ook een paar Goudhaantjes.


Goudhaan | Goldcrest (Regulus regulus)

Een Houtsnip kan ik zo vanaf de paden niet ontdekken. Als ik met Fred Klootwijk naar de Appelvinken sta te kijken zie ik er nog wel een op en wegvliegen en verdwijnen achter de paviljoens. 

Samen fietsen we nog even snel naar het Valkenburgse Meer in de hoop dat daar de Kleine Zwanen nog aanwezig zijn. Die zitten er jammer genoeg niet maar we zien wel een Tureluur die staat te bibberen langs de kant, ook een leuke soort in deze winterse omstandigheden.



Tureluur | Spotted Redshank (Tringa totanus)

De voorlopig laatste winterdag levert zo drie nieuwe soorten op voor de fiets/wandel lijst die nu op 106 soorten staat.

Alle foto's die vandaag in het blog staan zijn van de hand van Fred Klootwijk, waarvoor dank!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten