zondag 28 juni 2020

Orchideeën in de Duin en Bollenstreek

Half april word bekend dat er ergens in de buurt van Noordwijk een nieuwe Orchideeën soort voor Nederland is gevonden, de Hyacintorchis.
De soort die van nature voorkomt in Zuid Europa heeft zich hier door de steeds mildere winters kunnen vestigen. De planten moeten hier al minstens een paar jaar staan omdat de Hyacintorchis  (net als de Bokkenorchis waar hij familie van is) maar eens in de paar jaar in bloei komt. Als hij niet bloeit kun je wel de rozetten aantreffen.
Als ik een van de planten vind dan is hij helaas al uitgebloeid dus volgend jaar maar wat vroeger op pad om hem in volle glorie te aanschouwen.

 Hyacintorchis (Himantoglossum robertianum)

In het Duin gebied Berkheide,  tussen Katwijk en Wassenaar, kan je ook wel een aantal  Orchideeën soorten aantreffen zoals b.v. Moeraswespenorchis, Vleeskleurige Duinorchis en Groenknolorchis. Maar ik was erg blij dat ik een tip kreeg waar ik Harlekijn kon vinden een soort die erg zeldzaam is buiten het Texel waar hij op sommige plaatsen erg algemeen is.


Harlekijn | Green-winged Orchid (Anacamptis morio)

De Grote Keverorchis kan je vinden in Meyendel, al vond ik er ook een aantal jaren geleden een in de Noordduinen van Noordwijk

Grote Keverorchis | Common Twayblade (Neottia ovata)

 Soms hoef je voor een leuke Orchidee niet eens zo ver de deur uit. Deze Bijenorchis vond ik een paar straten bij mij vandaan in Oegstgeest. Bijenorchissen kunnen vaak op de meest rare plaatsen opduiken. Zo vond ik ze ook al wel op een industrieterrein in Leiden.



Bijenorchis | Bee Orchid (Ophrys apifera)

Afgelopen donderdagavond krijg ik een aapje van een bekende of ik mee wil varen naar de Lakerpolder op De Kaag want daar is Hondskruid gevonden. Nou dat laat ik niet aan me voorbij gaan en een half uurtje later varen we er naar toe. Hondskruid is een Orchidee die je in de Duinstreek bij Noordwijk in best leuke aantallen kan zien, maar daarbuiten had ik ze nooit gezien.


 Hondskruid | Pyramidal Orchid (Anacamptis pyramidalis)

De (Gevlekte) Rietorchis is de meest voorkomende Orchis in "de streek" je ziet ze steeds vaker in slootkanten en extensief beheerde graslandjes. Maar het zijn prachtige bloemen, het hoeft niet zeldzaam te zijn om ervan te genieten.

Gevlekte Rietorchis | Common Marsh Orchid (Dactylorhiza praetermissa subspecies junialis)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten