zondag 12 april 2015

Thayer's Gull arctische mega!!

Een Thayer's Gull op het strand van Egmond aan Zee kan ik natuurlijk niet aan me voorbij laten gaan en dus rijden Max en Sam en ik om even na negen uur richting Egmond. Deze broedvogel van arctisch Noord West Canada is nauw verwant aan de Kleine Burgemeester maar is wat groter en ook de snavel is wat langer. Wat verenkleed betreft verschillen ze ook best wel, zo heeft Thayer's donkere bruine primaries in juveniel kleed en de band op de staart is donkerder. Maar het vinden van deze vogel tussen vele duizenden meeuwen en het determineren ervan is grote klasse! Ik denk dat ik gewoon gedacht zou hebben met een wat donkere Kleine Bur van doen te hebben.



Thayer's Gull (Larus thayeri)
Nadat de meeuw uit beeld verdwenen was zijn we maar richting Medemblik gegaan waar de Amerikaanse Oeverloper nog steeds zit. Onderweg pakken we nog een Amerikaantje mee bij Twisk. Een Ringsnaveleend zwemt daar met een paar Kuifeenden in een suf vijvertje langs de A7.


Ringsnaveleend | Ring-necked Duck (Aythya collaris)
Als we in Medemblik komen is de Amerikaanse Oeverloper niet te vinden en dus besluiten we na een poosje om maar naar huis te gaan. Maar zo als zo vaak word de vogel later toch weer gezien, wij zijn dan al bijna bij Amsterdam en hebben geen zin meer om terug te gaan. Helaas pindakaas.

Baltsende Futen zijn altijd leuk om te zien

  Fuut | Great Crested Grebe (Podiceps cristatus)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten