zondag 6 oktober 2013

Op het nippertje

Om zes uur komt er via de whatsapp groep Starrevaart een berichtje dat er een Zwarte Ibis gezien is vanmiddag. Leuke waarneming natuurlijk maar we moeten nog eten en dus neem ik het voor kennisgeving aan. Een kleine drie kwartier later komt er echter een berichtje overheen dat er nog vijf exemplaren bijgekomen zijn, en dat verandert de zaak. Snel pak ik m'n spullen en als het meezit op de weg zou ik het net voor donker kunnen halen. Om kwart over zeven parkeer ik de auto op de Kniplaan en loop snel de brug over de Vliet over naar de noordkant van de Starrevaart. Hier ontmoet ik August van Rijn en Sjaak Schilperoort. De Zwibissen staan met z'n zessen bij elkaar op de slikplaat, leuk. Op dat moment vliegt er nog een Grote Zilverreiger over. Als we even staan te praten roept August Roerdomp! en zien we een Roerdomp vliegen boven het riet langs de Kniplaan.
Het zijn zeker niet mijn eerste Zwarte Ibissen maar wel mijn grootste groep ooit, vorig jaar jaar zag ik er twee op 30 april bij vliegveld Valkenbrug maar dat was geen groep maar een paar natuurlijk -:).
De laatste dagen duiken er her en der groepjes of individuen op in Nederland, vandaag tot 16 vogels bij Heemskerk en tot gisteren vijf tot zes vogels in Flevoland en een enkele vogel bij de waddeneilanden.
Het lijkt erop dat de groep van 24 exemplaren die Ruud Brouwer vond in Noord Holland eind september zich in deze verschillende groepjes heeft opgesplitst. Het zou me niets verbazen dat de zes vogels die nu op de Starrevaart zitten dezelfde zijn als die van de Flevo want deze zijn vandaag niet meer gemeld daar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten