maandag 20 mei 2013

Atlasblok

Het is net werk dat inventariseren voor het atlasblok project van Sovon, vroeg je bed uit om op tijd te beginnen. Zo stap ik vanmorgen om kwart voor vijf uit bed en een half uurtje later fiets ik richting Noordwijk. Even na zes uur beginnen Peter en ik aan de eerste vijf minuten telling bij de Stay Okay.
Dit levert de gewone soorten op. Na deze punttelling lopen we 55 minuten door het km hok. Op het bollenland in het Langeveld zien we naast de "gewone" soorten zoals Veldleeuwerik ook een mannetje Engelse Kwikstaart. Deze zit er al vanaf 20 april toen ik hem voor het eerst tegen kwam tijdens een telling voor het bollenvogels project. Bij de parkeerplaats aan de Randweg zien we een paartje Grote Lijsters die al volop met voer in de weer zijn en dus al jongen hebben. Als we naar het volgende km hok fietsen stoppen we even bij het nest van Glanskoppen wat ik afgelopen dinsdag bij toeval vond. Deze stop levert nog een bonus op in de vorm van een zingende Zwarte Mees. In het km hok bij de Duindamse slag vinden we diverse territoria van Grasmus, Nachtegaal en Graspieper. Er lopen nog 4 Tapuiten (3 man en 1 vrouw) in het gebied maar dit zullen vast nog wel doortrekkers zijn.
Na de telling fietsen en lopen we nog wat door het atlasblok wat o.a. 6 Kruisbekken en een mannetje Kleine Bonte Specht op, de Zomertortel die ik vanmorgen onderweg al zag laat zich niet zien maar dat zal wel aan de regen gelegen hebben die op dat moment even lekker naar beneden komt. Als deze tortel blijft zitten dan komen we waarschijnlijk aan drie territoria uit binnen "ons" atlasblok.
Op de terugweg, waarbij het gelukkig droog is, fiets ik nog even door de Elsgeesterpolder waar ik een paartje Gele Kwikstaarten zie en een paar Veldleeuweriken. Erg leuk vind ik de zingende Blauwborst die ik vind op een plek waar ik hem wel zou verwachten maar nog niet eerder gezien heb.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten