zaterdag 23 maart 2013

Rode Wouw!

Vanmorgen voor de vorm even naar Spijkernisse gereden voor de Bronskopeend, voor mij geen lifer meer want ruim 20 jaar geleden zag ik er al eens een in de Oranjekom in de Amsterdamse Waterleiding Duinen. Het is bitterkoud en de vogel ligt tegen de kant te slapen, iets wat natuurlijk wel pleit voor zijn wildheid. Na even gekeken te hebben ga ik maar snel weer in de auto zitten en wacht rustig af tot hij even actief wil worden. Na een kwartiertje gaat hij even zwemmen en dus kan ik naar huis. Een, voor wat het waard is, nieuwe Zuid Holland en maandsoort rijker -:), . Indien aanvaard is dit het twaalfde geval voor Nederland. Maar alle lulkoek en veronderstellingen, die ik hier en daar lees, dat het hier om een wilde vogel gaat is natuurlijk pure speculatie en jezelf voor de gek houden,  zolang er geen veer van het beest verzameld is zul je het nooit zeker weten en valt ook deze wat mij mij betreft in de categorie Witoogeend bij Alphen, Kwakken bij Blijdorp en Siberische Taling bij Almelo of Amsterdam, allemaal vogels met een discutabele herkomst waarbij het niet geringd zijn en het gave verenkleed niets zegt over de herkomst. Maar omdat het spelletje nu eenmaal zo gespeeld word volgens de spelregels van het CDNA ga je voor het lijstje erheen niets meer en niets minder!
Bijna thuis rij ik nog even langs Rijnfront in Oegstgeest, een braakliggend stuk bouwgrond wat veranderd is in een mooi stukje plasdras. Het voordeel is hier dat je met dit weer lekker warm vanuit de auto kan vogelen. In het plasje op de hoek zwemt tot mijn verbazing een paartje Zomertalingen in het gezelschap van een stel Wintertalingen.


Zomertaling | Garganey (Anas querquedula)

Een stukje verderop tegen de studentenhuisvesting loopt een Grutto en een Tureluur. Leuk voor het gebiedje zijn ook de zes Bontbekplevieren die er rondlopen. In totaal lopen er drie Tureluurs te scharrelen. 

Bontbekplevier | Common Ringed Plover (Charadrius hiaticula)

Ineens is er grote paniek onder de vogels en alles vliegt op en een paar tellen later heb ik een mooie Rode Wouw in de kijker, gaaf. De vogel vliegt vrij laag over in noordwestelijke richting. Helaas ben ik met de auto en kan deze dus niet op de fiets/wandellijst die nu op 125 soorten staat. Deze waarneming is natuurlijk veel leuker dan zo'n eend die een beetje suf langs de kant van een sloot ligt. 

Vanmiddag is het in de tuin ook weer lekker druk met vogels, Groenling, Sijzen, Putters, Vinken enz. komen met dit weer graag even eten van de pinda's en het andere voer. 
Sijs | Siskin (Carduelis spinus) en Putter | European Goldfinch (Carduelis carduelis)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten