maandag 7 januari 2013

Teleurgesteld

Zondagmiddag even een rondje gefietst door de omgeving, ik wil dit jaar eens kijken hoeveel soorten ik kan zien in de omgeving zonder gebruik te maken van de auto. Dat zal betekenen dat of de fiets- en/of wandeltochtjes wat langer worden of ik neem gewoon genoegen met wat ik zie. Eventuele nieuwe soorten zal ik natuurlijk wel met de auto doen of ze moeten in de buurt gevonden worden. Tot nu toe staat de teller op 84 soorten.
Op het Valkenburgse Meer, een zandwinningsplas bij Valkenburg kan ik Brandgans, Tafeleend, Scholekster, Kieviet en Brandgans toevoegen aan het lijstje. Onderweg naar Lentevreugd kom ik een IJsvogeltje tegen, altijd een tot de verbeelding sprekende soort en ik maak ook nog eens een ouder echtpaar gelukkig door hun even door de scoop te laten kijken. Op Lentevreugd aangekomen kijk ik eerst even op mijn telefoon, ik heb toch niets gemist? De parkeerplaats staat vol met auto's iets wat je anders alleen maar ziet als er een goede soort gevonden is. Op m'n telefoon staat natuurlijk niets, een korte wandeling het gebied in leert me dat het hem niet gaat worden om de Bonte Kraai te gaan zien, veel te druk. Dan de Humes maar even proberen in het dorp, daar zal het vast niet zo druk zijn -:). Vanaf de doorgaande weg pik ik nog even een Slobeend mee op de plas op Lentevreugd.
Als ik langs het panbos fiets word me wel duidelijk waarom het zo druk is op Lentevreugd, alle twee de parkeerplaatsen hier staan bomvol en er is daar geen plekje meer te vinden. De recreatiedruk met een beetje mooie dag begint zo langzamerhand een beetje erg groot te worden voor de regio want ook langs de Cantineweg staat het vol met auto's van mensen die in Berkheide aan het wandelen zijn. Als ik bij de Humes kom zie ik iets wat me niet vrolijk stemt. Een auto staat geparkeerd in het hoekje van het parkeerterrein precies op de plaats waar de Humes vaak zit. De auto staat nog net niet tussen de bomen!
(maar als daar ruimte was had hij daar wel gestaan vermoed ik) Tot mijn grote verbazing komt er als ik aankom fietsen een fotograaf uit de tuin van het huis dwars door  de struiken naar me toe lopen en moet ik een verhaal aanhoren hoe vliegerig de vogel is. Dat is natuurlijk niet zo gek als je er maar achteraan blijft rennen!!  De Humes heb ik niet gezien of gehoord, teleurgesteld en wellicht wat boos ben ik naar huis gefietst. Sommigen leren het echt nooit want dezelfde fotograaf stond naar ik hoorde bij de Pestvogels aan de Leeweg vorig jaar met zijn auto tegen de Gelderse Roos aan geparkeerd!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten