zondag 8 januari 2012

Zeedip en Kleine Burgemeester

Vanmorgen zat ik al vroeg bij savoy en het begon al wat rustiger als gisteren, toen vlogen de Noordse Stormvogels al direct vanaf het licht worden voorbij. Vanmorgen kwam het dus wat trager opgang allemaal maar toch zagen we een leuk aantal Nosto's, waaronder een enkele donkere voorbij vliegen. Vanuit Scheveningen krijgen we door dat er een Vale Pijlstormvogel aankomt en dus is het opletten geblazen. Helaas ziet alleen René van Rossum de vogel langskomen, niemand anders kan hem oppikken. Ook de Papegaaiduiker die even voor tien uur de post voorbij raast word maar door drie man gezien doordat de vogel pas laat opgepikt word en het niet goed doorkomt bij de rest. Helaas pindakaas dus. Op het strand is even een Grote Jager ter plaatse die voor grote onrust zorgt onder de honderden aanwezige meeuwen.
Grote Jager | Great Skua (Stercorrarius skua) Foto Rene van Rossum

Tot elf uur houden we het vol op de telpost maar het laatste halfuur zien we nog maar enkele vogels en dus lekker naar huis om op te warmen en een bakkie koffie. 

Even na twaalf uur zie ik dat er een Kleine Burgemeester gezien is in de binnenwatering en omdat de hond toch ook er nog even uit moet rij ik gelijk maar weer richting Katwijk. In de binnenwatering zitten genoeg meeuwen maar de Burrie zit er niet tussen en dus besluit ik maar om het op het strand te proberen. Eerst loop ik richting noord maar daar zitten weinig tot geen grote meeuwen op het strand of op zee. Ten zuiden van de uitwatering zie ik wel een grote groep foeragerende meeuwen boven zee en strand hangen. Als ik hieraan kom scan ik de groep af en niet veel later vindt ik hiertussen de Kleine Burgemeester. De vogel is echter slechts zo nu en dan even te zien omdat de groep constant omhoog gaat door twee kitesurfers die telkens heen en weer zeilen. De grote hoeveelheid voedsel die kennelijk hier zit zorgt er gelukkig wel voor dat de meeuwen iedere keer weer terugkomen op dezelfde plek. Intussen zijn ook Frank van Duivenvoorde en Ed Schouten gearriveerd en samen zien we de vogel weer een paar keer zitten en vliegen. 


Kleine Burgemeester | Iceland Gull (Larus glaucoides) Foto Ed Schouten

Na enige tijd vliegt de Kleine Burgemeester weer richting de binnenwatering waar we de vogel dan ook weer terugvinden. De vogel zit op het talud te rusten en zwemt hier ook even rond, na enige tijd vliegt de  vogel weer op en verdwijnt weer richting zee/strand. De foto hieronder haalt het natuurlijk niet bij de foto's van Ed maar een eigen bewijsplaatje is toch altijd leuk.

Kleine Burgemeester | Iceland Gull (Larus glaucoides) 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten