zaterdag 21 januari 2012

Papegaaiduikers langs Savoy

Grijs en grauw is het als ik vanmorgen eerst een rondje met de hond loop in de buurt. Het licht is nog slecht en dus neem ik de tijd iets wat ik beter niet had kunnen doen, want als ik om kwart over negen uit de auto stap op het parkeerterrein in Katwijk krijg ik een sms van Noel Aarts dat er net een Tuimelaar langs de telpost is gezwommen. Snel loop ik naar de telpost maar ik ben natuurlijk te laat om, al is het maar een glimp van het zoogdier te zien. Jammer maar helaas dus. Over zee vliegen leuke aantallen Drieteenmeeuwen en af en toe verschijnt er een Middelste Jager op het toneel. Het licht is nog steeds niet erg best en het zicht is beperkt tot ongeveer een kilometer uit de kust. Een Alk vliegt mooi, vlak achter de branding, langs de post. Het is ongeveer tien over tien als ik op zo'n 300 meter twee kleinere A/Ztjes oppik die laag over het water vanuit het noorden aankomen vliegen. Als ze recht voor komen kan ik de donkere ondervleugels zien en het gedrongen postuur. Papegaaiduikers roep ik tegen Noel, die helaas de vogels niet op kan pikken. Op het strand zitten grote aantallen meeuwen en af en toe scan ik ze even af want er kan natuurlijk zomaar een burrie tussen zitten. Tijdens een van deze scans zie ik een klein fuutje net achter de branding drijven, het blijkt een Kuifduiker te zijn die langzaam naar noord drijft want Noel had hem ook al zien liggen toen ik er nog niet was er hem toen niet goed genoeg gezien had om hem af te maken als Kuifduiker. Even voor elf uur zie ik ineens de Kleine Burgemeester boven het duin rechts van de telpost hangen, de vogel zal ongetwijfeld in binnenwatering gezeten hebben en gaat nu foerageren bij zee. De Kleine Bur vliegt strak naar zuidwest langs ons heen en dit is een mooi moment om de telling te staken. Een vruchtbare ochtend was het ondanks het slechte zicht toch wel, voor een volledig overzicht van de telling moet je maar even op Trektellen.nl kijken. Ik werp nog even een snelle blik in de binnenwatering maar kan daar niets bijzonders ontdekken het word ook tijd om naar huis te gaan de kachel en de koffie trekt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten