zondag 18 december 2011

Witkopeend

Gistermiddag vindt Bertus de Lange op de Reeuwijksche Plassen als hij op zoek is naar een Witoogeend een Witkopeend, een zeldzame dwaalgast uit Euraziƫ. Vorig jaar konden we ook al genieten van deze mooie eend met zijn extreem forse snavel. Vanmiddag rij ik als de ergste hagelbuien een beetje over zijn getrokken richting Reeuwijk. Na een rustige wandeling door het plassengebied kom ik aan bij de plaats waar de eend zich zou moeten ophouden. Een grondige scan over het water levert niets op en omdat het al wat donker begint te worden voel ik een dip aankomen. Als ik hoor dat de vogel aan de andere kant van de plas gezien is loop ik maar een stuk die kant op, halverwege het wandelpad ligt er een betonnen bak en samen met een andere vogelaar probeer ik het vanaf daar. We hebben het licht in de rug maar de tijd tegen maar ineens zegt hij daar zwemt hij. Na wat uitleg zie ik ook de Witkopeend, het is een onvolwassen vogel of een vrouwtje. Het verschil is voor mij op deze afstand niet te zien. De vogel is zich een poosje flink aan het poetsen en tolt hierbij als een Franjepoot in de rondte. Foto's nemen met schemer en op die afstand gaat niet, hoewel ik het tegen beter weten in toch probeer. Vorig jaar maakte ik op de Starrevaart wel wat leuke plaatjes en daarom zet ik er daar maar een van bij.

Witkopeend | White-headed Duck (Oxyura leucocephala)

Op de terugweg loop ik een stukje op met een bekende streekgenoot, Kees Verkaik, in het decembernummer van het magazine Landleven staat een leuk interview met hem. Het gaat over het vlechten van broedkorfen en over het maken van Lokeenden en hoe er vroeger werd gejaagd op de verschillende soorten eenden op de plassen en dat daar nu bescherming voor in de plaats gekomen is. Een leuk artikel over een bijzonder buitenmens. Samen zien we een IJsvogel over het water wegscheren op weg naar zijn slaapplaats. Ik zeg Kees gedag en het is al bijna donker en donkere luchten pakken zich weer samen boven Reeuwijk als ik met een andere streekgenoot/vogelaar bij de auto kom, gauw naar huis het eten wacht.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten