donderdag 3 februari 2022

Zoogdieren

Het is zie ik al weer meer dan een jaar geleden dat ik hier wat schreef, de Zwartkeellijster van Utrecht is helaas niet voor de derde winter op rij teruggekeerd.

Begin januari breng ik een bezoek aan ons nationaal park De Hoge Veluwe, m'n doelsoort zie ik niet maar wel een zestal Wilde Zwijnen en een stuk of twintig Edelherten.

Wild Zwijn | Eurasian Wild Pig (Sus scrofa) 

 Twee weken later is het reisdoel de Weerribben, in dit gebied is het mogelijk om met wat geduld Otters voor de lens te krijgen en dus zitten Max en ik al rond zonsopkomst in de hut te wachten op wat komen gaat. Ondertussen vermaken we ons wat met de aanwezige Nonnetjes en Grote Zaagbekken.

Grote Zaagbek | Goosander (Mergus merganser) female
  
Nonnetje | Smew (Mergellus albellus) male
 

En dan ineens is er activiteit naast de hut, Max hoort geknaag in de Wilgen en ja hoor daar is een Otter! Het beest laat zie een tijdje mooi zien en verdwijnt dan om de hoek uit ons gezichtsveld. 


Europese Otter | European River Otter (Lutra lutra)

Omdat we nog wat tijd over hebben rijden we op de terugweg door de Flevopolder en dat levert,  naast een fraaie maar wat ver van de weg zittende Ruigpootbuizerd, nog wel een tweetal mooi over de auto vliegende Zeearenden op.


Zeearend | White-tailed Eagle (Halieetus albicilla)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten