zondag 23 oktober 2016

Wat een weekend

Het weekend begint al vroeg, als op vrijdagmorgen een Bergheggenmus gemeld word op de Rotterdamse Maasvlakte.

Het zat er al een beetje aan te komen dat deze nieuwe soort voor Nederland op zou duiken, na al de gevallen ten noorden en oosten van ons, het was allen de vraag wanneer en waar.

De vogel is rond negen uur ontdekt maar eer ik er ben is het half een, maar gelukkig vallen we direct met onze neus in de boter want op dat moment word juist de vogel, die al die tijd vanaf de vondst niet meer gezien is, weer teruggevonden.
Vrijwel gelijk na het uitstappen heb ik de vogel in beeld maar erg bevredigend is dat niet want hij foerageert diep in de begroeiing op de grond. Maar zoals vaak gebruikelijk met zo'n twitch is het gewoon een kwestie van geduld om de vogel beter te zien te krijgen.




Bergheggenmus | Siberian Accentor (Prunella montanella)

Zaterdag gaat het gewoon verder met de pret, op Lentevreugd in Wassenaar word vrijdag avond weer een/de Steppekiekendief gezien en gefotografeerd. 
Het is een prachtige windstille morgen en boven Lentevreugd hangt een dunne deken mist. Rond acht uur zien we in de mist de Kiekendief van z'n slaapplek in het riet wegvliegen. 
Later zien we hem nog een keer boven het gebied vliegen maar een foto zit er helaas niet in. 
Ook de Koereiger is nog in het gebied aanwezig samen met drie Grote Zilverreigers.

Western Cattle Egret | Koereiger (Bubulcus ibis)

Omdat het 's morgens niet gelukt is om de kiekendief op de foto te krijgen ga ik aan het einde van de middag nog maar een keer richting Lentevreugd. Als ik het gebied inloop kom ik iemand tegen die me vertelt dat er mogelijk een Bruine Boszanger zit, nou dat is een prettige bijkomstigheid zullen we maar zeggen. Ik wandel naar het duindoorncomplex toe waar een viertal andere vogelaars gespannen staan te turen. Daar aangekomen hoor ik dat de vogel nog niet gezien is en maar af en toe roept. 
Het duurt even en dan hoor ik ook het kenmerkende smakkende "tsjak" en zien we ook de vogel even, achtervolgt door een Roodborst, vliegen.
Rond halfzes duikt de Steppekiekendief ineens weer op, hij komt vanuit het zuidoosten aanvliegen en duikt vrijwel meteen in het riet en laat zich daarna nog even kort zien. En je raad het al weer geen foto's.

Zondagmorgen hangt er een dikke laag mist over Lentevreugd en dit keer heb ik wel m'n groothoeklens meegenomen. Ook heeft het voor het eerst dit najaar op uitgebreide schaal gevroren.




Zonsopgang op Lentevreugd

Drie keer is scheepsrecht zeggen ze en ook vandaag klopt dat, eindelijk werkt de Steppekiekendief mee en lukt het me om er wat foto's van te maken.






 Steppekiekendief | Pallid Harrier (Circus macrourus)

Van de Bruine Boszanger vanmorgen geen spoor die is vannacht vertrokken maar op de weg naar huis pak ik vanuit de auto nog even het Koereigertje mee voor vandaag.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten