zaterdag 22 augustus 2015

Gauwe Franjepoot op local patch

Als ik vanmorgen een fietstochtje maak door de Elsgeesterpolder zie ik een vogel zitten op het braakliggende bollenland. Omdat ik er wat raar tegenaan kijk zie ik niet gelijk dat het om een juveniele Koekoek gaat. De vogel vangt wat insecten op de grond en vliegt dan verder en gaat in een boom zitten, maar als ik even later even bij de Grauwe Klauwier sta te kijken zit de vogel opeens naast me op het windgaas. De vogel is duidelijk op trek want niet veel later vliegt hij weer door naar de dode knotwilgen langs de weg en dan vliegt hij de polder uit op weg naar het zuiden.



Koekoek | Common Cuckoo (Cuculus canorus)

Boerenzwaluw | Barn Swallow (Hirundo rustica)
Rond tien uur krijg ik een appje dat er een Grauwe Franjepoot gezien is in de Polders Poelgeest. Nou dat is een lang verwachtte soort voor mijn local patch dus erg leuk, maar een tweetal juveniele Ransuilen die ik onderweg naar Poelgeest tegenkom fiets ik natuurlijk niet zomaar voorbij en dus stop ik maar even voor een paar plaatjes.

Ransuil | Long-eared Owl (Asio otus)
Als ik na deze tussenstop in de Veerpolder kom zie ik het Grauwe Franjepootje gelijk al zwemmen, nou ja zwemmen het is meer rondtollen. Het is zoals vrijwel altijd in het najaar een juveniele vogel maar dat maakt hem niet minder mooi. Ik bel nog even een paar bekende en actieve veldvogelaars die geen lid zijn van een van de vele Whats-app groepjes en laat hen even weten dat de vogel in het gebied zit en voor dat ik het weet is de morgen alweer voorbij en is het tijd om naar huis te gaan voor een goede lunch.



Grauwe Franjepoot | Red-necked Phalarope (Phalaropus lobatus)

Vanmiddag kan ik deze Bruinrode heidelibel in de tuin op de gevoelige plaat vast leggen.

Bruinrode heidelibel | Common Darter (Sympetrum striolatum)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten