zondag 4 januari 2015

Meena of Orientalis?

De Oosterse Tortel die eind vorig jaar werd gevonden in de Vlaardingse wijk Holy is ook weer een discussie vogel. Dit keer is het niet de vraag of het een escape is (ook al zal dat goed kunnen, zag er al eens een met een ring) maar de hamvraag is of het er een is van de ondersoort meena of orientalis.
Op het forum van waarneming.nl is er inmiddels een bescheiden discussie hierover. 
Aangezien ik geen enkele ervaring met deze materie heb kan ik me er ook geen mening over vormen en laat ik het voorlopig maar in het midden en mogen de jongens/meisjes die ze vaker in het buitenland hebben gezien zich er mee bezighouden, en naar wat ik begreep ligt het allemaal niet zo heel eenvoudig.
Maar nu weer terug naar de vogel, als we vanmorgen aankomen is de vogel net een half uurtje daarvoor uit z'n slaapboom gevlogen en is daarna verdwenen in de wijk. Maar hij blijkt het vaste patroon vast te houden en dus lopen we richting de Frieslandlaan waar de vogel op een pleintje achter de huizen daar word gezien. Na wat zoeken naar de juiste lokatie kunnen we de vogel mooi bekijken in een achtertuin. Als hij genoeg gegeten heeft vliegt hij het schuurdak op en vervolgens naar een boom op de parkeerplaats waar hij even gaat uitbuiken en wat poetsen. Daarna vliegt hij op en verdwijnt voor kort uit beeld maar word later weer op diverse plekken in de wijk terug gevonden.

EDIT; http://waarneming.nl/waarneming/view/97001605 Plausibele verklaring naar mijn idee.

EDIT 5 januari 2016 de vogel is inmiddels aanvaard door CDNA als orientalis







Oosterse Tortel | Oriental Turtle Dove (Streptopelia orientalis orientalis)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten