dinsdag 1 januari 2013

Rust

DE BESTE WENSEN EN EEN GEZOND EN VOORSPOEDIG NIEUWJAAR

Nieuwjaarsmorgen 2013, de regen komt met bakken uit de lucht dus ik draai me heerlijk nog een keer om. Als het tegen elf uur droog begint te worden loop ik even rondje met de hond door de wijk. Het is stil, bijna angstaanjagend stil geen geknal van vuurwerk meer, geen auto's en mensen op straat. Heerlijk weer even genieten van rust en stilte om je heen na dagen van lawaai! Ook de vogels lijken het alweer vergeten te zijn, de Huismussen in de straat kwetteren er weer vrolijk op los. De mezen weten de weg naar de voersilo's in de tuin weer te vinden, maar niet alleen de mezen ook het mannetje Keep is er weer. Zelfs een Putter komt even eten, leuk. 
Na de lunch even op de fiets gestapt zomaar ergens heen zonder doel ik zie je wel waar ik uitkom. De Klinkenbergerplas, leeg op een paar honderd Smienten  wat Futen en een eenzame Dodaars na dan. In een polder bij de Kaag scharrelt een Grote Gele kwikstaart op een mestvaalt in het waterige winterzonnetje. Hier ook twee Grote Zilverreigers en een jagende Buizerd
De Ransuil die ik vind weet zich ontdekt en houd me met een oog in de gaten, snel een plaatje en dan laat ik hem weer met rust.


Ransuil |Long-eared Owl (Asio otus)

Een mooie groep Goudplevieren komt zwijgzaam overvliegen evenals een groepje Grauwe Ganzen die echter niet zo zwijgzaam zijn.
Als ik terug fiets naar huis hoor ik Boomklevers en je zou haast denken dat ze het voorjaar al in de kop hebben, luid roepend zitten de twee vogels al achter elkaar aan en dat terwijl het nog winter moet worden. Zij zullen tot ze op het nest zitten geen rust hebben.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten