maandag 31 oktober 2011

Mega Klapper, LANGSTAARTKLAUWIER

Het is best wel even schrikken als ik om even voor twaalf uur de DB alert lees, Langstaartklauwier op de oude vuilnisbelt bij Den Helder. Enkele minuten later belt Bas van der Burg al of ik weg kan en dat we met een klein uur kunnen gaan rijden. Gelukkig is het geen probleem om vrij te nemen en om tien voor één pikt Bas mij op in het Langeveld en zetten we koers richting Den Helder. Na een klein oponthoud bij de Velsertunnel bereiken we om kwart over twee de parkeerplaats aan de Middenvliet en haasten we ons richting de plek waar de vogel zit. Bij aankomst is de vogel net even uit beeld maar dat duurt gelukkig niet lang! Hij komt mooi op ons afvliegen en gaat erg mooi boven in de begroeiing zitten en dankbaar maak ik gebruik van de scoop van Wouter Teunissen en later ook van die van Frank van Duivenvoorde. De Langstaartklauwier komt zelfs nog dichterbij en laat zich echt geweldig zien. Het is (indien aanvaard) een nieuwe soort voor Nederland en dit is pas het vierde geval voor Europa eerdere gevallen waren, Zweden 1999, Engeland 2000 en Denemarken 2007, dus echt een mega zeldzaamheid!



 Langstaartklauwier | Long-tailed Shrike (Lanius schach) Foto's Wouter Teunissen

Helaas had ik zelf geen fotospullen e.d. bij me maar van Wouter krijg ik de hierboven afgebeelde foto's waarvoor veel dank! Na deze mega knaller rijden we op de terugweg ook nog maar even langs een andere zeldzaamheid, al komt die vrijwel elk jaar wel in Nederland, de Woestijntapuit bij de Hondsbosche Zeewering. Als hier aankomen is de vogel snel gevonden en na deze gezien te hebben rijden we met een voldaan gevoel weer naar huis.

Woestijntapuit | Desert Wheatear (Oenanthe deserti) Foto Wouter Teunissen

Rest mij nog Bas te bedanken voor het gebruik van zijn reservekijker en het rijden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten